Recensie: taqwacore

Islam voor beginners, Sajidah Abdus Sattar

Een heldere inleiding tot de wereld van de islam. Aandacht voor geschiedenis van de Islam, de Ramadan, de Haj en controversiele onderwerpen als de plek van de vrouw en Jihad.

Het huis van de moskee, Kader Abdolah

Roman geplaatst in Iran tegen de achtergrond van de Iraanse revolutie. Verteld vanuit mannelijk perspectief staat dit boek helemaal in de Perzische verhalentraditie.

Ondanks de titel gaat dit boek niet echt over de Islam, maar het helpt wel de cultuur in het Midden Oosten te begrijpen.

Islam, Karen Armstrong

Karen Armstrong is bekend om haar onpartijdige houding ten opzichte van verschillende spirituele tradities. Haar spirituele inslag en wetenschappelijke kennis maken dat haar boeken inspirerend, leesbaar en verantwoord zijn.

In dit boek gaat ze in op zowel de geschiedenis van de Islam en actuele politiek-religieuze kwesties als de Taliban en de houding van de Verenigde Staten.

Soefisme, de Islamitische Mystiek

Levend soefisme, Kabir Helminski

Goede uitwerking van de Soefi-psychologie, door een Amerikaans lid van de Mevlevi-orde (gesticht door Rumi). Met aandacht voor thema's als: materialisme, egoisme, genade, doelgerichtheid, zelfkennis, Liefde als transformerende kracht en dienstbaarheid binnen het Goddelijk Onbekende.

Juwelen, D. Roemi

Bloemlezing uit zijn beroemde werk van Djelal-oed-din Rumi: Masnavi . Nieuwe vertalingen van de hoofdstukken drie tm zes. In de gedichten van Roemi wordt de eenwording met de ziel van God (Allah) en eeuwig actuele wijsheid vertolkd.

Met goede recensies van bol.com gebruikers.

In een oosterse rozentuin, Hazrat Inayat Khan

Hazrat Inayat Khan was verantwoordelijk voor de introductie van het Soefisme als spiritueel pad in het Westen. Zijn leerlingen werden zelden Moslim en in zijn leer is weinig van de Islam te merken. Inayat Khan was dan ook een Indisch moslim die evenzeer in de traditie van de Indiase guru's als de Islamitische Soefi's stond.

In een Oosterse Rozentuin is een introductie op de soefi-leefwijze. Deze nieuwe vertaling geeft goed uitdrukking aan de essentie van het soefi-pad.

Vrouwen in de Islam: sterke moslima's

Moslima's, Ceylan Pektas-Weber

Dit boek heeft een negatieve recensie, op bol.com, puur op grond van de titel: waarom zouden vrouwelijke Moslims zich Moslima moeten noemen?

Dat is niet terecht. Dit boek interviewt Moslima's, vrouwelijke moslims, en dat is een belangrijke toevoeging aan het debat. Tenslotte hebben we de neiging over moslima's te praten alsof ze puur slachtoffer zijn, terwijl het feitelijk zo is dat vrouwelijke moslims het beter doen in de Nederlandse maatschappij dan mannen: meer opleiding, betere banen... dat wijst nauwelijks op onderdrukking door mannelijke moslims.

Dit boek geeft vrouwelijke moslims een stem via interviews.

Tussen hoofddoek en naaldhak, moslima's over vrouwelijkheid en intimiteit, B. Mol

Hoe beleven moslima's in Nederland hun vrouwelijkheid en hoe denken ze over onderwerpen als relaties, seksualiteit en moederschap? In Tussen hoofddoek en naaldhak laat journaliste Bea Mol zeventien moslimvrouwen met verschillende achtergrond, leeftijd en opleiding aan het woord over deze thema's; openhartig spreken ze over hun privéleven, hun opvattingen en emoties.

Liefde met een hoofddoek, Zoektocht naar De Ware in moslimstijl,  Janmohamed, Shelina Zahra

Een waargebeurd verhaal van een bekende Engelse columniste en journaliste. Ze groeide op in een moslimfamilie van Aziatische afkomst in Afrika. Later verhuist ze met haar familie naar Londen en studeert ze in Oxford. Sinds haar zeventiende is haar familie op zoek naar een geschikte huwelijkskandidaat voor haar. In dit boek beschrijft ze welke overwegingen, riten, gewoonten en processen daarin meespelen. Zo beschrijft ze onder andere de rol van de 'koppelaarster' en hoe het eerste bezoek van een geschikt geachte bruidegom in spe verloopt. Tijdens zo'n bezoek zijn de beide families in groten getale aanwezig en gelden zeer gedetailleerde gedragsregels. Ze vindt het een aardige jongen, maar ervaart geen 'klik' en besluit vervolgens om zelf op zoek te gaan naar 'de ware'. Tijdens deze zoektocht leert ze steeds meer over haar eigen identiteit en haar culturele afkomst. Het resultaat is een goed geschreven, relativerend en grappig boek over het spanningsveld tussen de normen en waarden van traditionele moslims enerzijds en zelfbewuste moderne moslimmeisjes anderzijds.

Eenzaam in Mekka, de pelgrimstocht van een moslima naar het hart van de islam, Asra Q. Nomani

Het boek is een manifest over de rechten van de vrouw, gebaseerd op het ware geloof van de islam en niet de cultuur van verschillende gemeenschappen. De klemtoon ligt duidelijk op de vrouw binnen de islam en de misinterpretaties binnen vele culturen die leiden tot de onderdrukking van de vrouw. Zowel politieke als culturele aspecten komen aan bod in een reisverhaal dat bijzonder snel te lezen is.

De schrijfster werd geboren in India, maar groeide op in Amerika en studeerde journalistiek.

Het reisverhaal start in januari 2001 en eindigt in oktober 2004 en is overzichtelijk ingedeeld in zeven delen. De delen omvatten de tijd voor de bedevaart, tijdens en erna. Het voorwoord en nawoord scheppen een goed beeld van het belang van dit boek en het streven naar een volwaardige positie van de vrouw binnen de islam. Er zijn drie appendices toegevoegd, die wetsontwerpen en brieven zijn om gelijkheid tussen mannen en vrouwen te krijgen in moslimgemeenschappen. Erg boeiend zijn de lijst van aanbevolen boeken, tijdschriften, websites, documentaires en de kaart van Mekka en omstreken.

Het Islam dilemma, Irshad Manji

Moslim(a), vrouw en lesbienne. Irshad Manji is provocerend en openhartig in haar betoog voor een liberale Islam en in haar kritiek op hedendaagse ontwikkelingen in de Islamitische wereld.

(niet meer verkrijgbaar)

Islam en democratie, Fatima Mernissi

Deze Marokkaanse sociologe geeft in haar boek aan welke historische en sociale achtergronden de huidige problemen in de Islamitische wereld hebben. Maatschappijkritisch gebruikt ze haar kennis van zaken en combineert deze met een persoonlijke schrijfstijl waardoor een levende indruk van de Islamitische wereld ontstaat. Ze behandelt de problemen die spelen rond individualisering, modernisering en democratie. Ook is er aandacht voor mensenrechten en de plek van de vrouw in de Islam.

(niet meer verkrijgbaar)